BLOG
•
Bezpieczne prowadzenie pojazdu – na co powinieneś uważać na drodze?
www.DrogowaPomoc.com.pl
Na co powinieneś uważać na drodze aby bezpiecznie prowadzić pojazd?
Według danych zgromadzonych przez Komendę Główną Policji w warszawie, w ubiegłym roku wydarzyło się aż 22 490 wypadków. Do tej niechlubnej statystyki należy doliczyć także 25 344 osób, które zostały poszkodowane, a także niestety aż 2105 osób, które nie przeżyły.
Takie dane powinny sprowokować nas do dbania o bezpieczeństwo na drogach, zarówno o nasze, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Jednak co możemy zrobić jako kierowcy? Oto kilka aspektów, na które musimy zwracać uwagę podczas jazdy samochodem, aby nie przyczyniać się do wzrostu w statystykach, dotyczących zdarzeń drogowych!
Zawsze pamiętaj o używaniu pasów bezpieczeństwa!
Zapięte pasy bezpieczeństwa to absolutna podstawa, jeśli chodzi o zapobieganie utracie zdrowia lub życia podczas wypadków. Przeciętnemu człowiekowi zderzenie samochodu z przeszkodą przy standardowej prędkości 50 km/h może wydawać się nie groźne, ale czy aby na pewno tak właśnie jest? Otóż nie, zgodnie z zasadami dynamiki Newtona przeciętne ciało człowieka przy uderzeniu w przeszkodę z wyżej wymienioną prędkością może naciskać na pasy nawet z siłą 14 500 N. Co w przełożeniu na kilogramy dam nam nacisk masy liczący około 1.5 tony.
Taka siła bez trudu wykatapultuje nas z fotela samochodu, a następnie przebije naszym ciałem jego szybę. Przy takim obrocie spraw, szansa na to, że wyjdziemy z tej sytuacji bez urazu na naszym zdrowiu, są raczej znikome. Kolejnym aspektem, który powinien zmotywować cię do zapięcia pasów, są kary nakładane na osoby, które nie wywiązują się z obowiązku używania pasów bezpieczeństwa. Obowiązek ten jasno wynika z art. 39 ust. 1 ustawy — Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. Za nie prawidłowo zapięte pasy grozi nam zatem kara w postaci mandatu w wysokości 100 zł i 2 punktów karnych. Należy pamiętać, że w przypadku niekorzystania z pasów bezpieczeństwa przez pasażera, karany jest także kierowca. Dlatego też będąc kierowcą, zawsze dbaj o to, żeby twoje pasy i pasy osób, które przewozisz, były prawidłowo zapięte.
Siedź w stabilnej pozycji i trzymaj obie ręce na kierownicy!
Odpowiednie ułożenie ciała czy dopasowanie fotela i kierownicy pod nasze personalne parametry odgrywa kluczową rolę w prawidłowym prowadzeniu samochodu. Tylko dzięki temu możemy osiągnąć najniższy czas reakcji podczas niespodzianek na drodze.
Trzymanie kierownicy ma tutaj ogromne znaczenie. Jeśli kierownice trzymamy jedną ręką to najczęściej szkodzimy naszemu bezpieczeństwu podwójnie. Oto dlaczego tak się dzieje:
- Gorszy chwyt kierownicy zmniejsza naszą kontrolę nad pojazdem, co przy większych prędkościach może zakończyć się tragicznie.
- Najczęściej, kiedy jedną ręką nie trzymamy kierownicy, to mamy w niej przedmiot, który z jazdą ma niewiele wspólnego. Może to być telefon, papieros, kanapka czy nawet dłoń ukochanej osoby. Każda z tych rzeczy trzymana w ręce zamiast kierownicy znacząco obniża nasze bezpieczeństwo w samochodzie.
Nie używaj podczas jazdy rzeczy które cię rozpraszają
Korzystanie z telefonu podczas jazdy z wyjątkiem rozmowy przez zestaw głośno mówiący jest w naszym kraju zabronione przez prawo. Kwestie używania telefonu podczas jazdy reguluje art. 45 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Za nie podporządkowanie się do obowiązującego przepisu grozi nam mandat karny o wartości 200 zł, a także 5 pkt karnych.
Jednak to nie jedyny powód, dla którego powinniśmy się wystrzegać wszelkiego rodzaju rozpraszaczy. Jeśli jedziemy z prędkością 50 km/h to każda sekunda w ekranie naszego telefonu sprawia, że samochód przemieszcza się bez naszej kontroli o kolejne 14 metrów. Jeśli odpisanie na wiadomość na komunikatorze społecznościowym potrwałoby 10 sekund to nasz samochód, mógłby przejechać 140 metrów a w przestrzeni miejskiej wystarczająca odległość na stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym.
Dostosuj prędkość do warunków drogowych i obowiązujących przepisów.
W Polsce rozróżniamy maksymalne dopuszczalne prędkości w zależności od tego, na jakiej drodze się poruszamy, ale także od tego, w jakiej porze dnia i nocy jest nam dane jechać samochodem. Oto prędkości obowiązujące w Polsce:
- 20 km/h – to prędkość, z jaką poruszać się będziemy we wszystkich strefach zamieszkania. Najczęściej są to spokojne osiedla oddalone od ruchliwych ulic. Tak niska prędkość warunkowana jest możliwością przebywania na w obrębie stref dzieci i zwierząt, które mogą nie zwracać uwagi na nadjeżdżające samochody. W takich strefach natkniemy się na dużo progów zwalniających.
- 50/60 km/h – jest to prędkość, z jaką poruszamy się w terenie zabudowanym. W godzinach od 5 do 23 wynosi ona 50 km/h. Natomiast w godzinach nocnych to jest od 23 do 5, wynosi ona 60 km/h. Warto zaznaczyć, że od czerwca 2021 r. prędkość dopuszczalna w terenie zabudowanym ma zostać ujednolicona i wynosić 50 km/h o każdej porze dnia i nocy.
- 90 km/h – to prędkość, z jaką poruszamy się na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych.
- 100 km/h – z taką prędkością pojedziemy na każdej drodze dwujezdniowej dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu, ale także na drodze ekspresowej jednojezdniowej.
- 120 km/h – to maksymalna prędkość, z jaką pojedziemy na drodze ekspresowej dwujezdniowej.
- 140 km/h – to największa prędkość, z jaką będziemy poruszać się legalnie w Polsce, jest zarezerwowana dla autostrad.
Oczywiście są to maksymalne prędkości dopuszczalne na poszczególnych drogach i strefach i nie należy do nich dążyć, jeżeli stan nawierzchni, po której jedziemy, pozostawia wiele do życzenia. Istotnym czynnikiem w przypadku prędkości, jaką powinniśmy rozwijać jest także stan techniczny pojazdu oraz warunki pogodowe.
Stosuj zasadę ograniczonego zaufania na drodze!
Zasada ta choć przez wielu uważana za żargon osób zmotoryzowanych ma swoje odniesienie w ustawie Prawo o ruchu drogowym art. 4. Zasada ta ma swoje bezpośrednie przełożenie w życiu codziennym. Polega ona na tym, by nie brać za pewnik tego, że każdy uczestnik ruchu drogowego będzie przestrzegał przepisów. Przykładów jest mnóstwo od wyprzedzania w najbliższym otoczeniu przejścia dla pieszych po nie używanie kierunkowskazów podczas wykonywania manewru skrętu.