BLOG

Gotówka, kredyt czy leasing?
www.DrogowaPomoc.com.pl


Gotówka, kredyt, a może leasing?

Data: 5 Marzec 2021r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

Samochód w różnych odsłonach to podwalina funkcjonowania znacznej ilości firm, szczególnie gdy są to przedsiębiorstwa zajmujące się transportem, usługi typu pomoc drogowa, firmy budowlane czy wiele innych podobnych. Wszystkie one są zmuszone do kosztownych inwestycji. Zazwyczaj stawiamy sobie wówczas pytanie, jak finansować taki zakup. Czy w grę wchodzi gotówka, kredyt, lub też należałoby pomyśleć o leasingu? Znaczna grupa przemieszczających się aktualnie po Polsce samochodów ciężarowych, a także wiele innych branżowych pojazdów jest faktycznie w leasingu. Oczywiście w każdym przypadku musi nastąpić analiza stosunku nakładów do prawdopodobnych korzyści.



Gotówka


Kiedy kupując auto płacimy gotówką będzie to najtańszy zakup choć amortyzacja takiego zakupy w kosztach, rozkłada się na lata. Jednak zarówno w wypadku kredytu, tak jak i leasingu, musimy kalkulować konkretne prowizje zwiększające, w stosunku do zakupu za gotówkę, ostateczny wydatek. Niemniej na zakup gotówką należy posiadać znaczny budżet. Gdy korzysta się z skromniejszych zasobów zamrażanie ich taką decyzją wydaje się być bezcelowe. Wydanych kapitałów właściwie nie ma szans odzyskać. Ciężarówka, naczepa czy maszyna budowlana po opuszczeniu punktu sprzedaży natychmiast gubi wartość, a jednocześnie z każdym dniem eksploatacji różnica będzie się utrwalać. Z tego powodu zdecydowana większość firm woli kredyt lub leasing. Na skutek uzyskanej w ten sposób płynność budżetowej funkcjonują lepiej, a miesięczna stawka raty nie będzie dużym obciążeniem.



Kredyt


Niejednokrotnie przedsiębiorca otrzymuje sporo zamówień, lecz nie dysponuje odpowiednią bazą samochodów i możliwy zysk ucieka w ręce konkurencji. Kredyt na zakup pojazdów zdaje się wtedy idealnym wyjściem. Trzeba powiedzieć wprost, iż na kredyt właściwie nie ma perspektyw w sytuacji kiedy Wasze przedsiębiorstwo działa od krótkiego czasu. Skąpe szanse będziecie mieć także wówczas, kiedy zyski firmy prezentują się słabo. Ułomnością kredytu jest także fakt, że w postaci odliczeń od podatku odzyskuje się małe kwoty. Amortyzacja rozkłada się na lata. Przedsiębiorca ma tu prawo do odliczenia pełnej sumy VAT, lecz w koszty uda się wliczyć wyłącznie odsetki od kredytu, a na dodatek wyłącznie z pojedynczej raty przez cały okres spłat. W cały koszt wchodzą ponadto, zazwyczaj znaczne prowizje i opłaty naliczane przez banki. Oczywiście jest jeszcze dokuczliwa, najczęściej długotrwała metodyka przyznawania kredytu. Rozmaite kłopoty może spowodować fakt, iż do czasu rozliczenia kredytu bank funkcjonuje jako, co najmniej współwłaściciel samochodu. Mimo tych wad wydaje się, że przy większych inwestycjach kredyt jest rozsądniejszy od blokowania gotówki. Choć radzimy sprawdzić możliwości leasingowania planowanego zakupu.



Leasing


Spróbujmy zacząć od informacji, iż mamy dwie kluczowe procedury leasingu (operacyjny i finansowy) zdecydowanie odmienne, dlatego ich strukturze warto poświęcić kilka słów.



Leasing operacyjny.


Taka decyzja to dobre wyjście dla tych inwestorów, którzy nie myślą o końcowym zakupie samochodu. Aczkolwiek pierwszeństwo w wykupie bywa uwzględnione w umowie. Filozofią tej opcji jest wyłącznie rozliczanie sumy będącej stratą wartości pojazdu w czasie jego użytkowania. W takim przypadku opłaty miesięczne są relatywnie niewielkie. Podatek VAT uda się odliczyć w całkowitej wielkości, określonej w ustawie. Niemniej trzeba podkreślić, iż jest on podzielony na wszystkie raty leasingowe. Kwoty wchodzące w koszt uzyskania przychodu są jednak mniejsze. W przykładzie wariantu operacyjnego jest to czynsz początkowy, całkowita rata leasingowa, wydatki eksploatacyjne (w tym oczywiście paliwo), oraz ewentualna kwota wykupu. Amortyzacja spoczywa w całości na firmie leasingowej, gdyż ona jest właścicielem samochodu w toku całej umowy. Istotnym składnikiem umowy jest zastrzeżenie unieważniające umowę czyli, że możne być wcześniej rozwiązana przez każdą ze stron. Zagrożenia związane z obiektem leasingu prawie w całości leżą po stronie leasingodawcy.



Leasing finansowy.


Taka alternatywa zdecydowanie zmierza w kierunku dojścia do własności pojazdu. Niestety stawka miesięcznych rat będzie większa ponieważ muszą one spłacić cenę samochodu. Trzeba również liczyć się z przymusem poniesienia sporych kosztów na starcie umowy. Prócz czynszu początkowego będzie konieczność zapłacenia całego VAT-u. Potem będzie można go odliczyć, niemniej koniecznie trzeba rozporządzać wysoką sumą na początek. W koszt funkcjonowania firmy doliczyć wolno cząstkę odsetkową raty, a także nakłady na eksploatację (więc i paliwo). W tym przypadku również cały odpis amortyzacyjny, który tutaj jest po stronie leasingobiorcy. Auto bowiem pozostaje elementem majątku firmy, która go wykorzystuje. W momencie finalizowania umowy leasingobiorca ma prawo odkupić samochód za minimalną sumę, przeważnie mniej więcej 1% wartości.



Każda forma leasingu ma wiele korzyści



Korekta oraz rozłożenie kosztów.


Jeśli zaplanujemy kupno ciężarówki, względnie wielu takich samochodów, nakłady osiągają zawrotny pułap. Dla wielu przedsiębiorców jest to po prostu nierealne. Leasing dopuszcza bezpieczne podzielenie płatności częstokroć wcale nie powiększając łącznej sumy koniecznej do opłacenia kompletnych zakupów.



Liberalny okres leasingu.


To niebywale cenna właściwość. Najmniejszy okres na jaki można zawrzeć umowę to 12 miesięcy dla wariantu finansowego i 24 dla operacyjnego (jest to związane z amortyzacją leasingowanego sprzętu), ale już maksymalną ilość rat ustala bezpośrednio konkretna instytucja leasingowa. Zazwyczaj to 60 miesięcy, ale nawet i 84.



Krótki cykl biurokracji.


W procedurze uproszczonej, operacja potrafi być ukończona choćby w 24 godziny! Ale nawet wówczas gdy trzeba działać w sposób bardziej szczegółowy, niektóre instytucje leasingowe zatwierdzają umowę zaledwie w parę dni i każdy przyzna, że jest to doskonały wynik.



Nie ma blokowania środków.


Jest tak dlatego, że wydatki rozłożono w dłuższym okresie czasu. Wyraźnie można to dostrzec w leasingu operacyjnym, w którym VAT będzie na pewno podzielony na każdą ratę miesięczną. Posiadany kapitał będą mogli Państwo zagospodarować na dodatkowe inwestycje.



Leasing nie ingeruje w zdolność kredytową.


Gdyby w czasie umowy leasingowej zaszła potrzeba podreperowania finansów firmy, powiedzmy przy pomocy celowego kredytu, umowa taka absolutnie w żaden sposób tego nie skomplikuje.



Komornik nie zajmie narzędzia pracy.


Może się zdarzyć, że interes czasami doświadczy trudności finansowych, które doprowadzą do działań komorniczych. Jednak korzystając w firmie ze sprzętu będącego w leasingu, nie będzie to sytuacja, która wszystko zrujnuję. W ten sposób finansowane auta nie mogą podlegać egzekucji komorniczej. Dzięki takiemu prawu Wasze przedsiębiorstwo wciąż będzie dysponować narzędziami, które być może pozwolą odbudować pozycję na rynku.



Na koniec


Wiedz, iż w każdej umowie leasingu dysponujesz szerokim wachlarzem możliwości bardzo konkretnych pertraktacji! Jeśli zdecydujesz się na jedną z alternatyw, nie rozstrzygaj niczego natychmiast. Rozmawiaj o zasadach umowy. Negocjuj, by uzyskać potencjalnie najdogodniejsze warunki. Obowiązkowo sprawdź dokładnie wielkość miesięcznych opłat, czas ich spłaty, stawki w momencie nieuiszczenia raty w terminie, a także cenę wykupu.


AKTUALNOŚCI Z NASZEGO BLOGA

Mandat za
brak OC

Data: 2 Listopad 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

zobacz artykuł

Ostatnia
mila

Data: 13 Sierpień 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

zobacz artykuł

CZY TO KONIEC MAŁEGO TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO?

Data: 8 Sierpień 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

zobacz artykuł