BLOG

Jak przygotować się do długiej trasy?
www.DrogowaPomoc.com.pl


Jak przygotować się do dalekiej trasy?

Data: 26 Maj 2021r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

Samochód jako środek transportu jest obecny w naszej cywilizacji już od 1886 roku. Osiągnięcie to zawdzięczamy myśli technicznej Carla Benza. Zasięg pierwszego automobilu można było szacować na około 15 km, wynikało to z pojemności baku na około 1.5 litra i spalania wynoszącego 10 l/100 km. Wyżej wymienionej odległości nie można kwalifikować jako długiej trasy zarówno pod kątem odległości, jak i czasu, który potrzebowaliśmy na przebycie tejże drogi. Jednak w dzisiejszych czasach sytuacja zmienia się znacząco, można nawet rzec, że stale przybiera tempa. Dziś na pełnym baku możemy przejechać nawet 800 km a mowa tu o samochodach osobowych. Jeśli pod uwagę weźmiemy samochody ciężarowe to zasięg tych olbrzymów może wynosić nawet kilka tysięcy kilometrów.


Tak długie drogi, jak wymienione powyżej często nie są możliwe do pokonania w ciągu jednego dnia. Dlatego też niezmiernie ważne jest, by zaplanować sobie dokładnie podróż i strategie na pokonanie tak wymagającej i długiej trasy. Jednak co możemy zrobić, by odpowiednio przygotować się do pokonania setek, a nawet tysiąców kilometrów? Oto lista kilku aspektów, o których trzeba pamiętać, aby nawet najdłuższa trasa stała się najbezpieczniejsza!


Sprawdź dokładnie stan techniczny swojego pojazdu przed wyjazdem.


Czynności związane ze sprawdzeniem stanu technicznego nie powinny być obce żadnemu kierowcy, który otrzymał uprawnienia do kierowania pojazdem mechanicznym. Nie ważne czy są to uprawnienia kategorii B1, B2, C, D, w każdym przypadku na egzaminie państwowym pojawia się zadanie polegające na sprawdzeniu jednego z elementów stanu technicznego.


Jednak wciąż często zdarza się nam zapominać o bardzo ważnych elementach naszego pojazdu, które powinniśmy skontrolować.



Jakie światła wybrać? (tu np. H3/H4)


Światła są bardzo istotne dla bezpieczeństwa na drodze zarówno naszego, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Światła umieszczone w naszym pojeździe muszą być sprawne, aby sygnalizować wizualnie naszą obecność na jezdni, a także nasze zamiary, jeśli chodzi o manewry, jakie wykonujemy. Dlatego tak ważne by świeciły z odpowiednią mocą i a także w odpowiednim kierunku i na właściwą wysokość. Światłą, jakie rozróżniamy w pojazdach mechanicznych to:

  • Światła pozycyjne – mają za zadanie określać pozycje pojazdu w przypadku postoju samochodu w miejscu, które może ograniczać jego widoczność. Tak samo należy ich użyć w przypadku postoju awaryjnego, jeśli pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne. Tego typu światło osadzone jest w obydwóch lampach z przodu pojazdu, gdzie ma barwę białą oraz z tyłu samochodu gdzie lampy są barwy czerwonej.
  • Światła mijania – inaczej nazywane światłami krótkimi, mają za zadanie oświetlenie drogi przed naszym pojazdem. Warto zaznaczyć, że w europie muszą być one asymetryczne, tzn. że lewa strona pojazdu będzie mniej doświetlona niż prawa. Ma to na celu zmniejszenie możliwości oślepienia kierowców jadących przeciwległym pasem ruchu. Tego typu światło osadzone jest tylko z przodu pojazdów, gdzie lampy mają barwę białą.
  • Światła drogowe – są to światła przeznaczone do oświetlenia drogi po zmierzchu na odcinkach dróg, które są nieoświetlone przez światło zewnętrzne. Światła drogowe osadzone są z przodu pojazdu i świecą intensywniej oraz na większą odległość niż światła mijania.
  • Światła przeciw mgielne – używane gdy na drodze obecne są warunki atmosferyczne, które powodują zmniejszona przejrzystość powietrza. Takie światło w swojej podstawowej wersji umieszczone jest z tyłu pojazdu i ma barwę czerwoną.
  • Światła awaryjne – tych świateł użyjemy, gdy nasz pojazd zostanie wyłączony z ruchu z powodu uszkodzenia bądź udziału w zdarzeniu drogowym.
  • Światła cofania – uruchamiają się automatycznie, kiedy wrzucimy bieg wsteczny, powiadamiają innych uczestników ruchu drogowego o zamiarze wykonania manewru cofania z naszej strony.
  • Światła kierunkowskazów – sygnalizują pozostałym uczestnikom ruchu drogowego o naszym zamiarze wykonania manewru skrętu w prawo bądź w lewo.


Jak sprawdzić opony przed trasą?  (tu np. H3/H4)


Opony – od ich stanu zależeć będzie, jak daleko dojedziemy. Jeśli nie sprawdzimy ich sprawności przed wyruszeniem w podróż, to może okazać się, że będziemy zmuszeni szukać wulkanizatora w szczerym polu. W najgorszym wypadku może stać nam się krzywda w wyniku zdarzenia drogowego. Oto parametry, które musimy sprawdzić przed wyruszeniem w podróż.

  • Bieżnik – w Polsce zabronione jest poruszanie się pojazdem wyposażonym w opony z bieżnikiem poniżej 1.6 mm. Jednakże zaleca się jeździć na takich z bieżnikiem o grubości powyżej 3 mm.
  • Ciśnienie – uniwersalna wartość ciśnienia dla opon samochodów osobowych to 2.2 bara. Warto jednak pamiętać, że poszczególni producenci mogą zalecać niższe lub wyższe ciśnienie dla konkretnych marek i modeli.
  • Opona zapasowa – warto sprawdzić wyżej wymienione parametry również w oponie zapasowej, ponieważ będzie ona dla nas jedynym wsparciem w przypadku awarii jednej z pozostałych opon.


Uzupełnij płyny zanim wyjedziesz  (tu np. H3/H4)


Odpowiednia wartość płynów eksploatacyjnych zapewni nam bezpieczną i komfortową jazdę. Ich nieodpowiednia ilość może szybko doprowadzić do awarii naszego pojazdu. Oto płyny, które musimy skontrolować:

  • Olej silnikowy – jego zbyt mała ilość może doprowadzić do zatarcia silnika a w konsekwencji do pozbawienia naszego samochodu jedynego źródła napędu.
  • Płyn chłodzący – kiedy go zabraknie, dojdzie do przegrzania silnika w naszym pojeździe.
  • Płyn układu wspomagania – jest odpowiedzialny za elektryczne wspomaganie kierownicy.


Dokładnie zaplanuj trasę.


Pomoże ci to w ominięciu korków spowodowanych robotami drogowymi lub też wzmożonym ruchem na niektórych odcinkach dróg. Odpowiednie planowanie trasy często pomaga zaoszczędzić kierowcą czas spędzony za kółkiem, a także pieniądze, których nie stracimy przez nadmierne spalanie.



Zadbaj o swój stan psychofizyczny


Mowa tu nie tylko o przestrzeganiu obowiązującego prawa i wystrzeganiu się prowadzenia pod wpływem! Bardzo istotnym czynnikiem, który wpływa na jakość naszej jazdy oraz bezpieczeństwo za kółkiem jest wypoczynek. Z badań przeprowadzonych Foundation for Traffic Safety wynika, że kierowcy śpiący mniej niż 4 godziny przed wyjazdem, narażają innych uczestników drogowych na ryzyko związane z wypadkiem 15 razy częściej.


AKTUALNOŚCI Z NASZEGO BLOGA

Mandat za
brak OC

Data: 2 Listopad 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

zobacz artykuł

Ostatnia
mila

Data: 13 Sierpień 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

zobacz artykuł

CZY TO KONIEC MAŁEGO TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO?

Data: 8 Sierpień 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

zobacz artykuł