BLOG

Przyczepa kempingowa i przepisy ruchu drogowego
www.DrogowaPomoc.com.pl


Przyczepa kempingowa i przepisy ruchu drogowego - możliwości holowania naczepy kempingowej przez kierowców posiadających tylko prawo jazdy kategorii B.

Data: 14 Październik 2021r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

Wiele z nas organizuje weekendowe wypady za miasto na kemping. Jest to bardzo ciekawa i atrakcyjna forma spędzania czasu, jednak czy kierowca posiadający prawo jazdy kategorii B jest uprawniony do kierowania pojazdem z przyczepą? Jest to zagwostka wielu kierowców. W dzisiejszym artykule opowiemy o możliwości holowania naczepy kempingowej przez kierowców posiadających tylko prawo jazdy kategorii B.


Wiele osób mówi i radzi, aby zapoznać się z obowiązującymi normami w Internecie, przecież jest wiele stron internetowych na temat holowania przyczepy. Jednak wbrew pozorom zapoznanie się z wszystkimi normami prawnymi nie jest proste. Znajdują się one w kilku różnych rozdziałach „Prawa o ruchu drogowym” oraz „Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów”.



DMC. Co to jest?


Najpierw skupimy się na najważniejszym punkcie, czyli DMC. Podstawowy problem, przed którym stają osoby kupujące bądź wypożyczające przyczepę kempingową, to odpowiedni dobór sypialni na kołach do posiadanego auta osobowego. Najważniejsza z punktu widzenia polskich i europejskich przepisów jest dopuszczalna masa całkowita przyczepy, czyli to słynne DMC. Pierwsze rozróżnienie wprowadzone przez nasze prawo to podział wszelkich przyczep na:

  • lekkie (o DMC do 750 kg)
  • ciężkie (o DMC powyżej 750 kg).


Przyczepy lekkie


W Polsce spotkać można kilka modeli przyczep kempingowych, głównie rodzimej produkcji, które zaliczają się do pierwszej kategorii, jednak na Zachodzie są one prawdziwą rzadkością. Z punktu widzenia kierowcy posiadającego prawo jazdy kategorii B mają wiele zalet. Przyczepy lekkie nie muszą mieć hamulca, nie ma też obowiązku wykonywania okresowych badań w stacji kontroli pojazdów. W kwestii ich holowania przepisy stanowią, że DMC lekkiej przyczepy bez hamulca nie może przekraczać połowy dopuszczalnej masy pojazdu ciągnącego.



Przyczepy ciężkie

 

Przyczepy kempingowe o DMC większym niż 750 kg muszą być hamowane. Przyczepy ciężkie zazwyczaj wyposażone są w hamulec najazdowy, czyli hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy spotyka się raczej tylko w przyczepach do samochodów ciężarowych. Jeśli chodzi o przyczepę ciężką, to przepisy ogólne mówią, że jej DMC nie może być większe niż DMC pojazdu holującego. Jeżeli jednak wyposażona jest ona w hamulec najazdowy, to przepisy precyzują dodatkowo, że DMC pojazdu ciągnącego musi stanowić co najmniej 1,33 DMC przyczepy, która jest holowana.



Niezbędne informacje o DMC zestawu złożonego z samochodu osobowego i przyczepy hamowanej znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym auta osobowego oraz na jego tabliczce znamionowej. Jeśli wyliczona na jej podstawie DMC przyczepy będzie różnić się od pułapu wynikającego z przepisów ogólnych, to jako obowiązującą przyjąć należy niższą z obu tych wartości.


Warto, aby zapamiętać…


Warto też pamiętać, że przyczepy ciężkie o DMC powyżej 750 kg muszą przechodzić okresowe badania techniczne, podobnie jak auta osobowe. Najpierw po trzech latach, następnie po dwóch, a później corocznie. Dodatkowo każda przyczepa kempingowa o wadze ciężkiej musi być ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej. Na szczęście koszt polisy jest właściwie symboliczny.


Według obowiązujących w Polsce przepisów nie ma obowiązku kupowania winiety, nawet jeśli DMC zestawu, w którego skład wchodzą auto osobowe wraz z przyczepą kempingową przekracza 3,5 t. Obowiązują one bowiem tylko pojazdy o DMC od 12 ton wzwyż. To zarazem dobra i zła wiadomość. Z jednej strony, jeśli nie będziemy poruszać się płatnymi autostradami, zyskamy kilka złotych. Z drugiej, gdy trzeba będzie przejechać chociażby płatny odcinek drogi A4 na Śląsku, zapłacimy więcej niż za dzienną winietę.



Przyczepa kempingowa i przepisy ruchu drogowego.


W przyczepie kempingowej, zarówno ciężkiej jak i lżejszej, nie wolno przebywać podczas jazdy. Holując przyczepę kempingową, trzeba też oczywiście pamiętać o ograniczeniach prędkości oraz o ostrożnej jeździe. W terenie zabudowanym zestaw może poruszać się tak szybko, jak samochód, poza nim nie wolno przekraczać 70 km/h. Tylko na autostradach, drogach szybkiego ruchu oraz drogach dwujezdniowych możemy rozpędzić się maksymalnie do 80 km/h. Lepiej się nie spieszyć, bowiem przy większych prędkościach nawet lekka przyczepa może zadziałać jak wahadło i doprowadzić do wypadku. Pamiętajmy również, że o zachowaniu odpowiedniej odległości między pojazdami. Droga hamowania może być zdecydowanie dłuższa niż w przypadku auta osobowego. Holowanie przyczepy kempingowej to zadanie wymagające poświęcenia dużej ilości uwagi i skupienia podczas jazdy.


Niezbędne informacje o DMC zestawu złożonego z samochodu osobowego i przyczepy hamowanej znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym auta osobowego oraz na jego tabliczce znamionowej. Jeśli wyliczona na jej podstawie DMC przyczepy będzie różnić się od pułapu wynikającego z przepisów ogólnych, to jako obowiązującą przyjąć należy niższą z obu tych wartości.


Warto, aby zapamiętać…


Warto też pamiętać, że przyczepy ciężkie o DMC powyżej 750 kg muszą przechodzić okresowe badania techniczne, podobnie jak auta osobowe. Najpierw po trzech latach, następnie po dwóch, a później corocznie. Dodatkowo każda przyczepa kempingowa o wadze ciężkiej musi być ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej. Na szczęście koszt polisy jest właściwie symboliczny.


Według obowiązujących w Polsce przepisów nie ma obowiązku kupowania winiety, nawet jeśli DMC zestawu, w którego skład wchodzą auto osobowe wraz z przyczepą kempingową przekracza 3,5 t. Obowiązują one bowiem tylko pojazdy o DMC od 12 ton wzwyż. To zarazem dobra i zła wiadomość. Z jednej strony, jeśli nie będziemy poruszać się płatnymi autostradami, zyskamy kilka złotych. Z drugiej, gdy trzeba będzie przejechać chociażby płatny odcinek drogi A4 na Śląsku, zapłacimy więcej niż za dzienną winietę.



Przyczepa kempingowa i przepisy ruchu drogowego.

 

W przyczepie kempingowej, zarówno ciężkiej jak i lżejszej, nie wolno przebywać podczas jazdy. Holując przyczepę kempingową, trzeba też oczywiście pamiętać o ograniczeniach prędkości oraz o ostrożnej jeździe. W terenie zabudowanym zestaw może poruszać się tak szybko, jak samochód, poza nim nie wolno przekraczać 70 km/h. Tylko na autostradach, drogach szybkiego ruchu oraz drogach dwujezdniowych możemy rozpędzić się maksymalnie do 80 km/h. Lepiej się nie spieszyć, bowiem przy większych prędkościach nawet lekka przyczepa może zadziałać jak wahadło i doprowadzić do wypadku. Pamiętajmy również, że o zachowaniu odpowiedniej odległości między pojazdami. Droga hamowania może być zdecydowanie dłuższa niż w przypadku auta osobowego. Holowanie przyczepy kempingowej to zadanie wymagające poświęcenia dużej ilości uwagi i skupienia podczas jazdy.


samochodu osobowego i przyczepy kempingowej, zabezpieczamy zaczep przed rozłączeniem. Jeśli producent przewidział konieczność podłączenia dodatkowej linki asekuracyjnej, należy z niej skorzystać.



Jakie uprawnienia, aby móc bezpiecznie holować przyczepę kempingową?

 

Większość przyczep kempingowych można holować, posiadając tylko prawo jazdy kategorii B. Oczywiście, dopuszczalna masa całkowita, czyli DMC zestawu pojazdów nie może przekraczać 3,5 tony. Jeżeli jest większa niż 3,5 t, musimy mieć dodatkowe prawo jazdy kat. E, przy czym DMC zestawu pojazdów wynosi w tym wypadku 6125 kg. Prawo jazdy kategorii B+E nie jest jednak potrzebne osobom posiadającym uprawnienia C+E (samochody ciężarowe z przyczepą) lub D+E (autobusy z przyczepą).


Wyjątkiem od reguły niepozwalającej posiadaczom prawa jazdy kategorii B prowadzić zestawu pojazdów o masie większej niż 3,5 tony jest holowanie przyczepy lekkiej.  Przyczepę taką można ciągnąć pojazdem o DMC sięgającej 3,5 tony, nie obawiając się mandatu, bowiem mając prawo jazdy kategorii B, możemy prowadzić zestaw złożony z samochodu i przyczepy lekkiej o DMC do 4250 kg.


Przepis ten obowiązuje teoretycznie na terenie całej Unii Europejskiej. Niestety, w niektórych krajach (m.in. w Czechach i na Słowacji) uregulowania te nie weszły w życie. Jeżeli więc mamy zamiar jechać za granicę, holując małą przyczepę dużym samochodem, to zdecydowanie warto przed wyjazdem zapoznać się z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego w danym kraju. Jest to o wiele lepsze i rozsądniejsze rozwiązanie, niż narażenie się na mandat w obcym kraju.



Jak odpowiednio ruszyć holując przyczepę kempingową?

 

Bezpośrednio po ruszeniu, gdy się holuje przyczepę kempingową, należy uważnie ją obserwować. Jeśli pojawi się tzw. Wężykowanie, czyli sytuacja, gdy przyczepa nie jedzie prosto, należy lekko przyspieszyć. Zaś, gdy to nie pomaga – przyhamować i znów lekko przyspieszyć. Jeżeli przyczepa dalej „wężykuje”, trzeba przerwać jazdę, sprawdzić ciśnienie w oponach i ewentualnie skorygować rozmieszczenie ładunku.


Miej również na uwadze to, że tzw. „wężykowanie” nawet sprawnej przyczepy może zdarzyć się podczas wyprzedzania dużych pojazdów na autostradzie na przykład podczas wyprzedzania TIRów. Dlatego podczas jazdy autem osobowym, które holuje przyczepę kempingową należy zachować szczególną ostrożność oraz zachować adekwatną do przepisów ruchu drogowego prędkość.


Mamy nadzieję, że nasz artykuł o tym jak bezpiecznie holować przyczepę kempingową pomógł Wam zrozumieć pewne aspekty. Życzymy wszystkim miłośnikom kempingowych wypadów miłych i bezpiecznych podróży!


AKTUALNOŚCI Z NASZEGO BLOGA

Mandat za
brak OC

Data: 2 Listopad 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

zobacz artykuł

Ostatnia
mila

Data: 13 Sierpień 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

zobacz artykuł

CZY TO KONIEC MAŁEGO TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO?

Data: 8 Sierpień 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

zobacz artykuł