BLOG

Samochody dostawcze grupy Stellantis z Polski
www.DrogowaPomoc.com.pl


Samochody dostawcze grupy Stellantis z Polski

Data: 28 Marzec 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

A co to jest Grupa Stellantis? Oczywiście profesjonaliści wiedzą dokładnie, ale przeciętny polski konsument, nawet zawodowo kierujący na co dzień dostawczakiem, może szeroko otworzyć oczy ze zdziwienia. Nic dziwnego bowiem grupa ta powstała zaledwie 16 stycznia ubiegłego roku.


Co to za twór? Otóż to ogromny koncern motoryzacyjny, czwarty podmiot tej branży na świecie z ogólną sprzedażą samochodów ponad 4 miliony sztuk rocznie. Koncern powstał z fuzji europejskiej grupy PSA (Peugeot Société Anonyme) i włosko-amerykańskiej Grupy FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Nie będziemy się tu rozpisywać o historii powstania  Stellantis, ale warto wspomnieć, że nazwa to powstała z łacińskich słów „stello, stellare” , oznaczających „lśnić jak gwiazda”. I faktycznie ta fuzja robi wrażenie. Po pierwsze dlatego, że połączyła wiele bardzo znanych marek, które obecnie ściśle ze sobą współpracują wykorzystując ogromny potencjał doświadczeń, zaplecza badawczego i możliwości produkcyjnych gigantycznej ilości fabryk. Nie tylko w Europie i USA, ale na całym świecie w tym, w Azji gdzie koncern wykupił udziały w potężnych fabrykach w Indiach i w Chinach z którymi nawiązał bardzo ścisłą współpracę.


Gdzie w tym wszystkim jest Polska i samochody dostawcze, które mają być u nas produkowane. Otóż wtajemniczonym wiadomo, że koncern Stellantis posiada w Polsce, aż cztery fabryki. Do najważniejszych należą dwa zakłady byłej grupy FCA w Tychach i w Bielsku-Białej oraz zakład należący do byłej grupy PSA w Gliwicach. Właśnie ten zakład w Gliwicach postanowiono przebranżowić i nie zajmują się już tam, od listopada 2021 roku, produkcją Opla Astry.


W Gliwicach dochodzi do zmian linii technologicznych pozwalających na produkcje dużych samochodów dostawczych do tej pory znajdujących się w ofercie Peugeota, Citroena, Opla czy Fiata. Chodzi o modele z segmentu E które na rynku znajduję się już od 2006 roku, ale przez ten czas przeszły liczne zmiany stylizacji i rekonfiguracji, a mianowicie Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Opel Movano oraz Fiat Ducato.


Wybór fabryki w Gliwicach był przemyślaną decyzją wynikającą z dotychczasowych sukcesów jej produktów na rynku, nie tylko europejskim ale i amerykańskim. Za ocean trafiały duże ilości produkowanych w Gliwicach samochodów marki Buick. Doskonała opinią w Europie cieszył się Opel Astra, Zafira, Agila gdzie ceniono je za solidność wykonania. Zdecydowano więc, że ta dobra opinia będzie miała znaczenie w promocji produkowanych tu kolejnych modeli tym razem samochodów dostawczych.


Przekwalifikowanie zakładów w Gliwicach to poważne przedsięwzięcie. Stellantis zaplanował produkcje na 45 000 samochodów już w roku 2022. Fabryka, która i tak jest wielka i ma 180 000 m2 zostanie rozbudowana do 255 000 m2. Zwiększone zostanie również zatrudnienie oczywiście z powodu rozbudowy, ale też ze względu na planowane uruchomienie trzeciej zmiany. Łącznie koncern zainwestuje w gliwicki zakład prawie 1,4 miliarda złotych.


Testową produkcje uruchomiono już w w zeszłym roku. Chodzi o Pegeota Boxera, który w niewielkich ilościach schodzi z taśm montażowych już od sierpnia. Uruchomienie seryjnej produkcji zaplanowano na kwiecień 2022, ale to nie będzie jeszcze pełna moc produkcyjna. Ambitny plan menadżerów koncernu Stellantis zakłada produkcję 100000 samochodów dostawczych rocznie w tym dość szeroką gamę samochodów elektrycznych. W przypadku samochodów bez emisyjnych plany przewidują, że do 2025 roku będą one stanowić 70% produkcji.


Polskie zakłady w Gliwicach dołączą w ten sposób do największych zakładów produkujących samochody dostawcze w ramach koncernu. Znajdą się w pierwszej trójce wraz z włoską fabryką w Val di Sangro i zakładami w Meksyku produkującymi głównie na rynek amerykański.


Jakie mają znaczenie te informacje dla polskiego konsumenta? Trudno to dzisiaj przewidzieć, ale można zakładać, że dostęp do tych samochodów będzie łatwiejszy i miejmy nadzieję tańszy. Na pewno skorzystają na tym Gliwice i mieszkańcy regionu.


AKTUALNOŚCI Z NASZEGO BLOGA

Mandat za
brak OC

Data: 2 Listopad 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

zobacz artykuł

Ostatnia
mila

Data: 13 Sierpień 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

zobacz artykuł

CZY TO KONIEC MAŁEGO TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO?

Data: 8 Sierpień 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

zobacz artykuł