BLOG

Tachografy przydatne urządzenie, pozostające na celowniku oszustów
www.DrogowaPomoc.com.pl


Tachografy pozostające na celowniku oszustów

Data: 7 Czerwiec 2021r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

Praca zawodowego kierowcy nigdy nie należała do najłatwiejszych, tym bardziej, jeśli mówimy o kierowcach ciężarówek czy autobusów. Na szczęście rozwój technologii zapewnia nam pewne udogodnienia, dzięki którym praca kierowcy jest o wiele łatwiejsza, a także bardziej bezpieczna. Tachograf to jedno z urządzeń, które zdecydowanie możemy zaliczyć do przełomowych wynalazków, które zmieniły oblicze dzisiejszej logistyki oraz spedycji. Obecnie tachografy na stałe zagościły w pojazdach zawodowych kierowców, a ich posiadanie jest wymagane przez prawo. Niestety nie wszyscy kierowcy i przewoźnicy chcą podążać z duchem czasu i rozwoju cywilizacyjnego. Z poniższego tekstu dowiesz się, czym jest tachograf, jaką funkcję pełni w życiu codziennym i dlaczego nie warto próbować go oszukać.



Czym jest tachograf?


Tachograf to połączenie słów pochodzących z greki, które w dosłownym tłumaczeniu znaczą nic innego jak drogomierz. Jest to urządzenie pomiarowe, dzięki któremu rejestrowane są jednocześnie:

  • prędkość, z jaką porusza się pojazd zarówno średnią, jak i chwilową;
  • obroty silnika pojazdu;
  • drogę przejechaną przez pojazd;
  • czas, w jakim kierowca prowadzi pojazd, a także inne elementy jego pracy takie jak oczekiwanie oraz odpoczynek;


Tachograf zarejestruje także, kiedy zostanie otwarta skrzynka zawierająca kartę kontrolną.


Dlaczego tachografy są montowane w ciężarówkach i autobusach?


Dzięki tachografom warunki pracy kierowców zawodowych znacznie się poprawiły. Od kiedy ich praca jest ściśle monitorowana, dużo rzadziej dochodzi do sytuacji, w której kierowcy pracują ponad swoje siły. Zwiększa to bezpieczeństwo na drogach oraz poprawia jakość branż logistycznych.


Ograniczenia i kryteria dotyczące kierowców zawodowych regulowane przez tachometry.


Każda profesja ma swój określony regulamin, którego należy przestrzegać, w przypadku niektórych zawodów może być to po prostu kodeks prawny, w przypadku służb mundurowych rota ślubowania. Warunki i zasady bycia kierowcą zawodowym określają normy ujęte w konwencji AETR. Konwencja ta odpowiada na pytania takie jak:

  • Jaki powinien być wiek kierowcy? W przypadku pojazdów, których masa całkowita nie przekracza 7,5 t, wiek osoby kierującej nie ma znaczenia, ponieważ wystarczy, że ukończy 18 lat. W przypadku kiedy masa pojazdu przekroczy 7,5 tony, osoba kierująca nie może być przed swoimi 21 urodzinami.
  • Jak długo kierowca może prowadzić pojazd? Co do zasady norma dzienna to 9 godzin za kółkiem, ale od tej reguły jest odstępstwo, ponieważ w tygodniu 10-godzinny dzień pracy może wydarzyć się dwukrotnie. Jeśli chodzi o normę tygodniową to nie jest ona określona godzinowo. Natomiast dni, w których kierowca będzie pełnił swoje obowiązki, są ściśle policzone i nie mogą wynieść więcej niż 6 dni jazdy ciągłej. Należy jednocześnie zaznaczyć, że dzień wolny musi znajdować się w obrębie weekendu. W ciągu 2 tygodni czas pracy kierowcy nie może przekroczyć normy 90 godzin.
  • Ile obowiązkowej przerwy w pracy przysługuje kierowcy? Zgodnie z konwencją kierowca musi odpocząć co najmniej raz na 4,5 godziny jazdy. Czas przerwy oraz to kiedy i ile ich zrobi, zależy od samego kierowcy. Jednak przerwy nie mogą po zsumowaniu trwać mniej niż 45 minut, a także nie można ich podzielić na odcinki krótsze niż 15 minut.
  • Ile trwa odpoczynek kierowcy pomiędzy kolejnymi dniami pracy? Co do zasady kierowcy przysługuje 11 godzin przerwy pomiędzy kolejnymi dniami w pracy. Jednak w razie konieczności może on wynosić 9 godzin z zastrzeżeniem, że nie może się to wydarzyć więcej niż 3 razy w danym tygodniu pracy. W przypadku kiedy jeden pojazd obsługiwany jest przez więcej niż jednego kierowcę, to na każdego z nich przypada po 8 godzin odpoczynku na każde 30 godzin pracy.


Dlaczego nie warto próbować manipulować tachografem?


Po pierwsze tachografy zostały stworzone dla komfortu i bezpieczeństwa kierowców, a więc jeśli próbujesz jechać „na lewo” to szkodzisz własnemu interesowi, ale nie tylko. Narażasz na niebezpieczeństwo siebie oraz innych uczestników ruchu drogowego.


Po drugie za ingerencję w działanie tachografu, grozi odpowiedzialność karna w zw. z art. 306a ustawy kodeks karny z dnia 6 czerwca 1997 r. Kara, z jaką nieodpowiedzialni kierowcy będą musieli się mierzyć to:

  • grzywna;
  • kara ograniczenia wolności;
  • kara pozbawienia wolności do lat 2;
  • w szczególnych przypadkach, kiedy waga ingerencji jest wyjątkowo wysoka, musimy liczyć się z karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5;
  • Warto zaznaczyć, że takiej samej karze podlegać będzie osoba, która zleca takie działanie swojemu podwładnemu.

AKTUALNOŚCI Z NASZEGO BLOGA

Mandat za
brak OC

Data: 2 Listopad 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

zobacz artykuł

Ostatnia
mila

Data: 13 Sierpień 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

zobacz artykuł

CZY TO KONIEC MAŁEGO TRANSPORTU MIĘDZYNARODOWEGO?

Data: 8 Sierpień 2022r.
Autor: DrogowaPomoc.com.pl

zobacz artykuł